Bulgaria, în situație de criză. Se cere ajutorul Guvernului României după ce navele de marfă de pe Dunăre au fost oprite din cauza secetei

Elena Avramescu 26.07.2022, 11:55
Bulgaria, în situație de criză. Se cere ajutorul Guvernului României după ce navele de marfă de pe Dunăre au fost oprite din cauza secetei

Probleme mari pentru bulgari în contextul arșitei care pare că a acaparat întreaga Europă. Este și cazul Bugariei, unde în zona dintre Turnu Măgurele și Zimnicea, mai precis în dreptul insulei bulgărești Belene, navele de marfă nu mai au posibilitate de trecere. Este necesar să fie făcute săpături în albia fluviului pe o anumită porţiune, cu un utilaj special, iar pentru acest lucru s-a cerut ajutorul Guvernului României, prin ministrul Transporturilor.

Bulgaria are reală nevoie de ajutorul României

Prin urmare, la kilometrul 564 a fost oprită complet navigația, unde adâncimea maximă este de un metru și șaizeci de centimetri. Comisia Dunării a decis că este necesar să fie de cel puțin doi metri și jumătate pentru a putea naviga în siguranță.

„Tot ce înseamnă navă încărcată spre porturile din amonte, spre Serbia, Ungaria, este oprită fie în Constanța, fie se opresc în zona Giurgiu”, a spus Cătălin Țigănuș, directorul Navrom

După lungi discuții, Ministrul Transporturilor din Bulgaria a cerut ajutorul de urgență al Guvernului României, care nu a stat pe gânduri și a emis o hotărâre pentru ca Administrația Fluvială a Dunării de Jos să intervină cu o dragă. Însă această procedura o să dureze destul de mult timp, iar asta înseamnă că o să existe cheltuieli importante.

„Cotele scăzând, n-o să ne mai permită nici nouă. O sa ramanem și noi blocați în interior, în loc să ieșim afară, în Dunăre, și să plecăm la intervenții. Pe miercuri vrem cel târziu să ieșim. Suntem gata să intervenim ca până în weekend să începem să și dragăm”, a spus și Florin Uzumtoma, director la Căi Navigabile, AFDJ Galați.

Bulgaria, in situatie de criza
Trafic comercial pe Dunare in Bulgaria

Seceta este unica vinovată pentru această problemă care dă bătăi de cap vecinilor bulgari, iar problemele au început să fie sesizate în urmă cu o lună, când a fost observat debitul neobișnuit de scăzut al fluviului. În prezent, la intrarea în România, Dunărea curge cu numai 2.000 de metri cubi pe secundă, față de 5.400, cât era media din luna iulie.

„Undeva pe data de 31 a 7-a debitul poate să ajungă la 1.900, ceea ce e destul de rău pentru această perioadă. Mai ales, așa cum v-am mai spus, e cam prea devreme pentru niveluri de genul ăsta. De obicei în septembrie, noiembrie aveam ceva de genul ăsta”, a notat Mihai Popescu, AFDJ Galați.

Cei mai afectați au fost armatorii și clienții acestora din industrie și agricultură, dar și cea mai mare companie de transport fluvial din România, care înregistrează deja pierderi foarte mari. În plus, hidrologii avertizează că pe tot sectorul românesc, cotele Dunării vor fi în scădere, cu până la 15 centrimetri pe zi.

Urmăriți Impact.ro și pe
Elena Avramescu
Este redactor Impact.ro. Absolventă a Colegiului Naţional ”Mihai Eminescu” din Buzău, precum şi a Facultăţii de Jurnalism din cadrul Universității Hyperion din Bucureşti, Elena Avramescu...