Bătaie de joc sau responsabilitate? CNAIR a reziliat contractul lotului 3 al Autostrăzii Lugoj-Deva chiar când tronsonul trebuia deschis

Ciprian Ioana 28.08.2019, 13:48
Bătaie de joc sau responsabilitate? CNAIR a reziliat contractul lotului 3 al Autostrăzii Lugoj-Deva chiar când tronsonul trebuia deschis

CNAIR a decis să rupă contractul lotului 3 al Autostrăzii Lugoj-Deva, deși proiectul era finalizat în proporție de 99% și, teoretic, tronsonul ar fi trebuit deschis circulației. Asociația Pro Infrastructură arată că oficialii români nu au luat în calcul în niciun moment deschiderea autostrăzii și au preferat doar să se certe cu constructorii.

Povestea loturilor 3 și 4 din Autostrada Lugoj-Deva a început încă din 2013. Atunci au început lucrările la cele două tronsoane de șosea de mare viteză, iar lucrările ar fi trebuit să fie gata până în 2016.

Doar că totul s-a făcut în stil tipic românesc.

Lotul 3 are o lungime de 21 kilometri și, potrivit Asociației Pro Infrastructură, proiectul era finalizat în proporție de 99%. Practic, circulația ar fi putut fi deschisă oricând. Doar că la CNAIR lucrurile s-au văzut altfel. Compania a refuzat recepția, invocând că sunt lucrări neconforme care trebuie rectificate.

Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, cerea prelungirea garanției de la 4 la 10 ani pentru a da drumul circulației. Constructorii nu au fost de acord, așa că oficialii români au preferat rezilierea contractului. Era o măsură cu care ministrul Răzvan Cuc amenința la începutul săptămânii.

Și care acum a fost pusă în practică, o decizie care poate avea consecințe grave pentru statul români, dar, mai important de atât, lotul 3 riscă să rămână la stadiul de muzeu.

Lotul 3 al Autostrăzii Lugoj-Deva poate deveni istorie

Într-o încercare de a pune presiune pe constructori și pentru a obține o garanție extinsă la 10 ani, ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, amenința cu rezilierea contractului. Cum constructorii n-au cedat, acest lucru s-a întâmplat.

Fără să se gândească la procesele care pot dura ani de zile și la despăgubirile pe care le poate plăti statul român, ministru a decis ruperea contractului, așa cum amenința la începutul săptămânii.

„Nu voi fi de acord ca CNAIR să deschidă un lot de autostradă dacă din punct de vedere calitativ nu îndeplinește condițiile, mai ales de siguranță. (…) Această firmă, Comsa, este în pericol să pățească următoarele lucruri – rezilierea contractului, reținerea sumelor care sunt depuse pentru garanție, neplata restului care mai este de plătit de companie, certificatul negativ constatator. Noi nu mai negociem. Negocierea s-a făcut când s-a semnat contractul. Lucrurile sunt clare – ori faceți cum trebuie să faceți, dacă nu ne despărțim. Eu m-am săturat de acest ping-pong. Lucrurile au fost clare în ceea ce mă privește – garanție extinsă sau reziliere”
Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc

Citește și Cum se chinuie statul să construiască un ciot de 4 km din A3, care leagă Ungheni de Târgu Mureș

Situația e rezumată cel mai bine chiar de cei de la Asociația Pro Infrastructură:  „Imaginați-vă rezilierea unui contract al unei case unde mai trebuie pus un bec. Pentru profesioniștii din domeniul infrastructurii de transport așa ceva este de neimaginat. Probabil vorbim de o premieră la nivel mondial”, scriu aceștia pe Facebook.

Inaugurarea celor 21 de kilometri, adică lotul 3 al Autostrăzii Lugoj-Deva, e pusă acum sub semnul întrebării. Și ar putea dura ani de zile până când șoferii vor putea circula pe acolo. 

Urmăriți Impact.ro și pe