Avertismentul NASA despre câmpul magnetic al Pământului: cum ne afectează “anomalia”

Gabriel Peneș 24.03.2023, 13:33

Avertismentul NASA despre câmpul magnetic al Pământului. Agenția spațială americană monitorizează în mod activ o anomalie stranie a acestuia. Este vorba de o zonă uriașă de mai mică intensitate magnetică ce se întinde între America de Sud și sud-vestul Africii, cunoscută sub numele de Anomalia Atlanticului de Sud (SAA).

Avertismentul NASA despre câmpul magnetic al Pământului

Anomalia câmpului magnetic al Pământului i-a intrigat și îngrijorat pe oamenii de știință de ani buni și mai ales pe cercetătorii de la NASA. Anomalia Atlanticului de Sud (SAA) este un fel de „groapă” în câmpul magnetic al planetei care, în general, nu afectează viața pe Terra.

În schimb, poate cauza mari probleme sateliților și, mai ales, navelor spațiale, inclusiv Stației Spațiale Internaționale,  ce trec direct prin anomalia magnetică în timp ce orbitează Pământul și sunt mult mai expuse la „bombardamentul” particulelor solare, conform sciencealert.com.

În timpul acestor întâlniri, puterea redusă a câmpului magnetic din interiorul anomaliei face ca particulele încărcate cu energie înaltă, venite din spaţiu, să pătrundă la altitudini relativ mici ale atmosferei, afectând sistemele tehnologice ale sateliţilor.

Aceste lovituri aleatorii pot produce de obicei doar defecţiuni minore, dar există riscul ca ele să provoace şi pierderi semnificative de date sau chiar deteriorarea permanentă a unor componente cheie, care de regulă obligă operatorii să oprească sistemele navelor spaţiale înainte ca acestea să intre în spaţiul anomaliei.

Cum ne afectează “anomalia”

„Câmpul magnetic este de fapt o suprapunere de câmpuri din mai multe surse”, a explicat geofizicianul Terry Sabaka de la Centrul de zbor spaţial Goddard al NASA din Greenbelt Maryland.

Sursa primară a anomaliei este considerată a fi oceanul de fier topit din miezul exterior al Pământului, la mii de kilometri sub suprafaţa Terrei. Mişcarea acestei mase generează curenţi electrici care creează câmpul magnetic al Pământului. Un rezervor uriaş de rocă densă, aflat la aproximativ 2.900 de km sub continentul african, tulbură producerea câmpului, fapt ce duce la efectul de slăbire, la care contribuie şi înclinarea axei magnetice a planetei.

Cu toate că există mulţi oameni de ştiinţă care încă nu înţeleg pe deplin anomalia şi implicaţiile acesteia, apar constant noi idei, care aduc lămuriri asupra acestui fenomen ciudat.

De exemplu, un studiu condus de heliofizicianul NASA Ashley Greeley în 2016 a relevat faptul că anomalia se abate lent înspre nord-vest. Nu este vorba însă doar de o mişcare. În plus, se pare că zona de anomalie pare să se împartă în două celule distincte, fiecare reprezentând un centru separat de intensitate magnetică minimă în cadrul anomaliei mai mari.

Ce înseamnă toate acestea pentru viitorul SAA rămâne o necunoscută, dar, în orice caz, există dovezi ce sugerează că anomalia nu este o apariție nouă în istoria planetei. Un studiu din 2020 a sugerat că fenomenul nu este unul ciudat, specific epocilor recente, ci unul ce apare periodic și se pare că a afectat Pământul încă de acum 11 milioane de ani.

Dacă este adevărat, asta ar însemna că Anomalia Atlanticului de Sud nu este un declanșator sau un precursor al unei eventuale inversări catastrofale a întregului câmp magnetic al Pământului.

Gabriel Peneș