A fost descoperită o gaură neagră foarte aproape de Pământ. Astronomii sunt surprinși

Andrei Cezar 06.05.2020, 20:54

Cercetătorii spațiali au făcut o descoăperire inedită. O gaură neagră se află în apropierea Pământului, la doar 100.000 de ani lumină de planeta noastră. Este atât de aproape încât stelele din jurul ei se pot observa cu ochiul liber.

Gaură neagră descoperită foarte aproape de Pământ

Astronomii au făcut descoperirea cu ajutorul telescopului de la Observatorul european din Chile, gaura neagră aflându-se în sistemul HR 6819 din constelația Telescopium, potrivit Digi24.ro.

Oamenii de știință descoperiseră inițial că sitemul HR 6819 este compus dintr-o singură stea. Totuși, după o analiză mai amănuțită și-au dat seama că mai există un corp ceresc în acest sistem. Este vorba de o gaură neagră cu o masă de patru ori mai mare decât cea a Soarelui.

„Un obiect invizibil cu o masă de cel patru ori mai mare decât cea a Soarelui poate fi doar o gaură neagră”, a spus cercetătorul Thomas Rivinius, cel care a condus studiul.

Fenomenul este primul de acest tip descoperit până acum, iar astronomii consideră că ar putea fi doar „vârful iceberg-ului”. În acest context se conturează impoteza potrivit căreia ar mai putea exista și ale găuri negre nedescoperite până în acest moment, în apropiere de planeta noastră.

Stelele din sistem se pot vedea cu ochiul liber

Cercetătorii au explicat că respectiva gaură neagră este atât de aproape de Terra, încât stelele din jurul ei pot fi observate cu ochiul liber. Astfel, oamenii din emisfera sudică a Pământului le pot identifica, cu ușurință, într-o noapte fără nori.

”Am fost extrem de suprinși când am realizat că acesta este primul sistem solar cu o gaură neagră care poate fi văzut cu ochiul liber”, a spus Petr Hadrava, de la Academia de Științe din Praga, co-autor al studiului.

Oamenii de știință consideră că există două tipuri de găuri negre: cele care interacționează violent cu mediul înconjurător, făcându-le astfel detectabile. Din această categorie au fost deja descoperite câteva. Și cele care nu interacționează violent cu mediul înconjurător, ceea ce înseamnă că sunt complet negre și nedetectabile pentru că nu au un impact asupra obiectelor vizibile, precum stelele. Din această categorie face parte și cea descoperită recent.

„Probabil există sute de milioane de găuri negre în spațiu, dar noi știm doar de câteva

Acum, că știm ce căutăm, avem șanse mai mari să le găsim”, a mai spus Thomas Rivinius.