7 zile de când procurorii deschid containere cu deșeuri în port. Sunt controale de amploare în port

Ioana Constantin 13.05.2021, 15:50
7 zile de când procurorii deschid containere cu deșeuri în port. Sunt controale de amploare în port
7 zile de când procurorii deschid containere cu deșeuri in port. Importăm gunoi, într-o țară sufocată de gunoaie. Garda de Mediu și Garda de Coasta deschid în fiecare zi zeci de containere pline cu deșeuri poluante aduse cu vaporul în Portul Constanța. Mizeria vine din Germania iar transportul în România e organizat de o firmă belgiană. Din fiecare container curg 2o de tone de gunoi infect, iar acesta este doar inceputul unui fenomen de nestăvilit, avertizează anchetatorii.

7 zile de când procurorii deschid containere cu deșeuri in port

Fiecare container ar putea să otravească singur mediul înconjurator daca ar ajunge la incineratoarele din țara noastră. Nu trece ziua fără câteva containere pline cu gunoaie descoperite la Costanța. Sunt atât de multe, că i-au îngrozit și pe politiști.

Au descoperit în data de 7, zece containere, în data de 1o, cincisprezece containere, în data de 11, douazecisicinci de containere. Până în momentul de față au fost deschise 65 de containere, a spus Petrișor Irimia, Garda de Coastă.

Marfa ambalată în saci, conține tocătură din aparatură electronică, amestecată cu tot felul de materiale neferoase și alte deșeuri, posibil periculoase. Tuburile fluorescente uzate poluează mediul cu mercur. Bateriile uzate conţin mari cantităţi de metale toxice: plumb, nichel, cadmiu, zinc. Iar dintre plastice, policrorura de vinil (PVC) e cea mai toxică pentru mediul înconjurător. Nu e ușor să reciclezi deșeuri. De exemplu, hârtia trebuie să fie curată și uscată, ca să poata fi reciclată.

Acolo este ulei de motor. Noi importam așa ceva? Sunt deșeuri amestecate, de toate tipurile. Sunt deșeuri, bucăți de electrocasnice și electronice tocate mărunt, care n-au cum sa fie reciclate sub nicio formă. Forța de muncă ar fi uriașă pentru a colecta selectiv metalul la metal, plasticul la plastic, cablaje, bateriile, azbestul etc, a spus Petrica Bahaim de la poliția judiciară.

7 zile de cand procurorii deschid containere cu deseuri in port
Procurorii deschid containere cu deseuri in port

Înțelegem acum de ce străinii vor să scape de gunoaie. Specialiștii Gărzii de Mediu spun că legislația europeană permite importul de deșeuri doar în vederea valorificării într-o instalație autorizată. Există un document special care însoțeste gunoaiele în tranzitul lor dintr-o țară în alta: se numeste „Anexa 7” și acolo trebuie înscrisă printre altele și fabrica unde ajung să fie reciclate. Nu arse.

Pe Anexa 7 se menționeaza un cod de deșeu, instalația unde trebuie să ajungă deșeurile și de unde au plecat. Acestea nu au.Inițial, 1o containere au venit cu Anexa 7 însă codul menționat pe Anexa nu era corespunzător cu cel din big bags-uri și ulterior n-au mai venit cu niciun document,  a declarat și Steluța Popescu, șefa Gărzii de Mediu Constanța.

Cazul gunoaielor de import este investigat de procurorul Teodor Niță, același care, în urmă cu un an, i-a anchetat pe doi români și un englez pentru importul ilegal din Anglia a 17 containere cu deșeuri. De câțiva ani ține socoteala gunoiului care intră în România, deghizat în produse second-hand sau în deșeuri reciclabile 1oo%.

Sunt foarte multe mii de tone și temerea mea este că acestea se vor amplifica într-o proporție geometrică.  Ar trebui să avem laboratoare, ar trebui s-avem logistică care să permită analize de acest gen ori spre exemplu Garda de Mediu și Agenția de Mediu nu au laboratoare acreditate, a spus Teodor Niţă, procuror.

Până acum, în România au ajuns gunoaie din Portugalia, Marea Britanie, Germania și din Canada. Exportatorii preferă să trimită deșeurile în România pentru că procesarea unei tone de gunoi costă aici 17 euro, în timp ce în UE ajunge la 5oo de euro.

Urmăriți Impact.ro și pe
Tags: